Skrivtips från vinnarna i årets novelltävling

Lovisa Lagneryd

  • Skriv om något ämne som berör dig. Skriv om det som känns viktigt, som väller fram ur en djupare källa. Skriv när du känner att du måste berätta.
  • Skriv om vardagligheter. Skriv ofta. Skriv olika slags texter. Skriv för hand, smattra tangenter! Skriv ner drömmar och inköpslistor.
  • Träffa andra och ha skrivstunder ihop, läs era texter högt och bolla idéer med varandra.
  • Säg till din inre kritiker att hålla tyst. Börja inte argumentera med den där kritiska rösten när den dyker upp med budskap om att du inte är bra nog. Säg bara: ”Tyst! Jag lyssnar inte på dig.” Den inre kritikern kan vara användbar som en slags inre ordningshållare när den ser till att du betalar räkningar i tid och att du ser dig för när du går över gatan. Men ungefär där slutar dess uppgifter. Den ska inte lägga sig i din skrivprocess och hindra dig från att utforska ditt skrivande. Låt dig själv vara fri.

 

Anna Hedelius

Spring, cykla, ja avbryt ibland skrivandet för att rent bokstavligen ge din fantasi luft under vingarna. Ja, för mig föds i alla fall idéerna i rörelse. Det här tipset skrev jag till exempel på en cykeltur mellan bostaden på Södermalm och en intervju på Östermalm i Stockholm. Eller skrev och skrev – jag talade in meningarna i mobilen medan jag trampade på längs Skeppsbron. I min telefon finns mängder av röstanteckningar där jag med andfådd stämma pratar in en, som jag tycker, genial tanke jag just har fått, en tanke jag bara inte får glömma. Många medtrafikanter har tittat undrande när jag drar upp mobilen och viskar in någon obegriplig formulering till mitt pågående skrivprojekt.

Givetvis ersätter inte de här flygande fantasierna timmarna framför datorn, men det som känns omöjligt när jag sitter vid skrivbordet lossnar bara jag sätter på mig springdojorna. Ja, de mest märkvärdiga intriger har fötts i löparspåret.

 

Lennart Lundstedt

En novell kan börja hur som helst. Och sluta hur som helst. Och handla om vad som helst. Friheten är total.

Ibland har författaren hela novellen i huvudet. En slagkraftig titel, en intressant handling, en fyndig upplösning. Men det är också fullt möjligt att skriva intuitivt – man kastar sig rakt ut i äventyret och låter handlingen växa fram efter hand. Ett sätt att överraska inte bara den framtida läsaren utan även sig själv.

Det är förstås förträffligt om man kan få in en riktigt maffig slutpoäng, något som ställer allt på ända och får läsaren att dra efter andan, men den allra första meningen är också viktig; det är här berättelsen tar fart, och en bra start kan innebära en rejäl nedförsbacke i skrivandet – det är som om man ger sig iväg i ett skidlopp med välvallade skidor, man glider bara iväg, långt in i novellen.

Låt människorna som befolkar novellen ha kvar sina utvecklingsmöjligheter, sin kraft att överraska, så länge som möjligt. Läsaren ska inte kunna veta vilken riktning handlingen ska ta, inte kunna gissa sig till nästa replik – läsaren ska treva i mörkret och inte kunna se handen framför sig.

Anteckna – i anteckningsboken, i mobilen, på lösa papperslappar!
Skriv upp dina idéer, notera detaljer i olika sammanhang – allt kan komma till användning!

Njut av själva skrivandet, av att det är just du som har makten i din hand. Tack vare din fantasi kan gestalterna i novellen göra och säga vad som helst, allt är möjligt – och det är du som bestämmer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *